Saturday 16 June 2012


Assalamualaikum...

Seringkali je kita dengar terutama bagi golongan hawa yang belum berkahwin, bila masak masin aje, orang kata

“dah tak lama lagi nak kahwin la ni…”

Kembang hidung, sampai berbunga-bunga hati ni bila kawan cakap macam tu.
Tambah-tambah lagi dah ada calon ni. Tunggu masa aje…

Tapi sebenarnya baru first time masak. Kan? Tak tahu lagi nak agak berapa banyak nak letak garam gula kicap sos dll.

Dan itu maknanya masih banyak lagi persediaan yang perlu kita lakukan sebelum melangkah ke ‘dunia baru’.
Bak kata murabbiyah ana,

“antunna kena hafal juz amma (juz 30) sampai habis , hafal 40 hadis sohih, time cuti tunjukkan kat mak ayah yang antunna betul2 bersedia nak kahwin. Tiap-tiap hari masak untuk keluarga, kemas rumah, dan buatlah kerja yang selalu mak antunna buat tiap- tiap hari kat rumah…”

Oh…(berdehem 4 5 kali)

Sebenarnya kadang-kadang kita tak tahu nak bezakan antara cinta sejati dan nafsu. Mungkin apa yang kita impikan selama ini hanyalah kehendak nafsu semata-mata.

Sekadar mengukur tahap keimanan dengan hanya berkata-kata @ dengan lisan xkan dapat mengukuhkan hujah-hujah yang bakal dibentangkan pada suatu masa nanti. Bila diri tidak dapat mengamalkan tuntutan agama yang sepatutnya, diri sendiri yang akan tahu kemampuannya.  Mana mungkin umur dapat menentukan tahap kematangan kita melainkan pengalaman yang boleh membezakan kita dengan mereka yang dah ‘makan garam lebih’.

Musuh yang paling kita geruni berada sangat dekat dengan kita.
Apa yang kita akan buat?

“ bunuh musuh tu!”

“ dakwahla dia, kau kan pendakwah…”

“ lari je la, xkan nak biarkan musuh tu pengaruhi kau!”

Reflek kepada diri kita, apa yang akan kita buat sebenarnya?
Hakikatnya , kita xkan mampu melawan musuh itu berseorangan. Perlukan sokongan xkira dari dalam @ luar. Musuh yang kita geruni itu adalah nafsu kita. Boleh ke lawan nafsu?

insyaALLAH boleh jika kita betul2 menanamkan keimanan yang tinggi pada ALLAH subhanahu wata’ala.
Tak semuanya nafsu itu jahat. Mengikut sesetengah pendapat, ada beberapa peringkat nafsu:

Nafsu mutmainnah

Jiwa yang tenang. Dan ia merupakan peringkat permulaan untuk menuju kepada ALLAH. Jiwa inilah yang perlu menjadi impian bagi setiap manusia.

Wahai jiwa yang tenang (nafsu muta’innah) kembalilah kepada TuhanMu dengan hati yang puas lagi diredaiNya. Maka masuklah ke dalam jemaah hamba-hambaKu dan masuklah ke dalam SyuargaKu. (Al-Fajr: 27-30).

Nafsu lawwamah

Peringkat nafsu ini banyak menegur dan mengkritik diri sendiri apabila kita terlanjur membuat kemungkaran kepada ALLAH. Jiwa lawwamah ini banyak membina diri tetapi perlu hati-hati. Walaupun nafsu ini nampak baik, tapi perlu ingat yang ia juga ada tahapnya.
Buat jahat sekali, rasa bersalah. Kali ke 2, rasa serba salah. Bila kali ke 3 mungkin dah rasa biasa. Dan buat banyak-banyak kali, jiwa lawwamah makin hilang. Dah tiada siapa yang mampu menegur diri kita lagi.

Nafsu amarah

Awas dengan nafsu ini! Peringkat nafsu inilah yang paling digeruni. Orang yang berada ditahap nafsu ini telah dikuasai oleh hawa nafsunya sendiri. Nafsu Ammarah tidak menyuruh sesuatu pun pada diri kita kecuali kepada kejahatan. Nafsu diperingkat ini memiliki hati yang penuh dengan sifat-sifat mazmumah Seperti sombong, dengki, mengumpat, mengadu domba, dendam, menghina, riak, ujud, sum’ah, pemarah, pemalas, kuat tidur, kuat makan, malas beribadah, suka kepada kesoronokan dan sebagainya. Mereka telah menjadi hamba nafsu bukannya menjadi hamba Allah.

Firman-Nya: Sesungguhnya nafsu itu sangat mengajak kepada kejahatan.(yusuf:53).

No comments:

Post a Comment