Friday 29 June 2012


Bismillahirrahmanirrahim

Alhamdulillah, sudah 4 hari ana masuk wad. Dengan izin ALLAH ana tidak sakit ape2 melainkan diberi kekuatan untuk terus berjuang meniti hari-hari yang berlalu... sepanjang tempoh itu ana amat bersyukur dengan nikmat kesihatan yang diberikan. Dulu dan sekarang. Syukur kepada yang Maha Berkuasa.

Tugas sebagai seorang jururawat mungkin agak memenatkan lebih-lebih lagi ini adalah minggu pertama ana ditempatkan di male medical ward. Hari pertama terasa kepenatannya menyengat sampai sakit belakang, tapak kaki, lenguh badan dan mengantuk. Bukan ana sorang tapi teman2 lain juga alami benda yang sama. Xheranla kalau camtu. Tu baru nikmat.=)

Seminggu berlalu, masih ada 5 minggu menanti. Ermm… lama jugak posting kali ni. 3minggu pertama ana akan berada di Hospital Umum Sarawak, Kuching. Dan 3 minggu seterusnya di Hospital Serian. Semoga ana dipanjangkan umur untuk terus timba pengalaman ni. Dan yang paling penting semoga kita dipanjangkan umur untuk sampai ke Ramadhan tahun ni. Aminn…

Shift malam agak berbeza dengan shift pagi. 2 waktu solat, asar dan maghrib amat perlu dijaga. Kadang-kadang ana terleka dengan procedures yang perlu dibuat hingga terlewat menunaikan solat. Mujurlah kawan2 saling mengingatkan.

Kadang-kadang sedih bila teringatkan patients di wad tu. Yang paling menyetuh hati ana, seorang pesakit lelaki mengalami demam panas yang agak teruk dan keadaannya sekarang lumpuh. Tidak mampu bergerak. Dari seorang askar yang gagah, takdir ALLAH menguji keimanannya. Ana sebak melihat maknya yang sanggup datang dari semenanjung, kasih seorang ibu digagahkan kudratnya demi anaknya. Tiap2 hari sanggup bermalam disisi anaknya. Semoga usapan dari tangan seorang ibu mampu memberi kekuatan buat anaknya kembali bangkit dan sembuh. InsyaALLAH.


No comments:

Post a Comment