Sunday 1 July 2012

Dunia yang diTarbiyah




“ Jom”

“nak pegi mane?”

“makan, mak usrah belanja…=)”

Bermulanya hidup di bumi  Sarawak ni, ana rasa terlalu asing. Pelik. Hairan. Bukan kerana orangnya bersumpit. Bukan sebab pakaiannya hanya cawat. Ana sedar ana silap dan terpengaruh dengan kata-kata kawan dan sedara mara tentang rumusan yang diberikan tentang bumi Sarawak.

Tipulah semua tu. Mane ada orang pakai cawat kat Satok. Xde pun orang kena sumpit kat Waterfront. Datang dulu sini, baru tahu.

Ana pelik sebab ramaiiinyaaa pakai tudung labuh!

Ana hairan kenapa ada usrah kat sini???

Ingatkan kat semenanjung je ada benda2 macam tu.

Alhamdulillah, ana telah ‘dilanggar’ oleh tarbiyah bermulanya hari kedua berada di Sarawak. Time tu minggu orientasi. Kawan sebilik ana menjadi target para murabbiyah dalam mengajak kearah kebaikan. So, bila dah sebilik, ana pun terheret sama ke dunia baru.

Dunia ana telah ditarbiyyah selama lebih 2 tahun di sini. Alhamdulillah, indahnya merasai pahit manis perjalanan ini bersama2 teman seperjuangan.

Seriously, nak tekankan di sini perkara paling penting bila dah berjauhan dengan keluarga adalah pilih kawan yang baik. Dulu pun pernah buat esei BM kan, ‘faktor-faktor kejayaan dalam hidup’, mesti ada isi ‘pilih kawan yang baik’… emmm, sekarang apply kan apa yang antunna dah huraikan dalam esei 350 patah perkataan tu. Jangan tahu teori je, praktikal tu yang penting.

Yang penting tak semua masa dalam hidup kita di guna hanya untuk exam bertulis je, yang paling penting PRAKTIKAL. Praktikkan apa yang antunna dapat dalam pelajaran dan dalam usrah. Mula-mula rasa berat nak ikutkan, tapi bila ada kawan, sama2 buat, xterasa beban untuk menjalankan tanggungjawab kita sebagai seorang muslim.

Dan demikian pula kami telah menjadikan kamu (umat Islam) “umat pertengahan” agar kamu menjadi saksi atas perbuatan manusia dan agar rasul (Muhammad) menjadi saksi atas perbuatan kamu…” (al-Baqarah, 2:143)

“berangkatlah kamu baik dengan rasa ringan mahupun dengan rasa berat, dan berjihadlah dengan harta dan jiwamu di jalan ALLAH. Yang demikian itu adalah lebih baik bagimu jika kamu mengetahui” ( at- Taubah, 9: 41)

Ayat yang kedua ni amat terkesan dihati ana bila dihuraikan maksudnya. Kenapa perlu ‘harta dan jiwa’?... betulla, ana pun pernah merasai beratnya untuk berjihad dengan harta terutama bila ada daurah atau program2 khusus yang memerlukan sedikit yuran. Tapi ketahuilah,

Diwajibkan atas kamu berperang, padahal itu tidak menyenangkan bagimu. Tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu padahal itu baik bagimu dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal itu tidak baik bagimu…” (2: 216)

p/s: suka tengok muslimin main bola pakai seluar bawah paras lutut.=)...kan menjaga aurat tu   

No comments:

Post a Comment